torstai 27. marraskuuta 2014

ALV: päivä kaksi

Paluu kesämuistoihin vol. 2

Ensimmäisen postauksen kesämuistoista voit lukea täältä
Toinen päivä Vimmerbyssä alkoi hieman sateisena. Hotellin aamupala oli oikein hyvä, joskin satuimme paikalle juuri ruuhka-aikana. Sattumalta ajauduimme pöytään, joka oli rauhallisemmassa nurkkauksessa leikkihuoneen vierellä, ja sehän olikin oikein hyvä valinta. Syötyään tarpeeksi nuorimmainen matkalainen kulutti aikaansa leikkimällä, kun me vanhemmat nautimme aamiaisesta pitkän kaavan mukaan. Leikkihuoneessa pyörii taukoamatta (ruotsiksi tietenkin) Lindgrenin saduista tehdyt elokuvat, ja muutakin puuhasteltavaa löytyy.  Hotellinhuoneiden vaatimattomuuden jälkeen myös yleisten tilojen upeat yksityiskohdat pistivät silmään.

Toisena päivänä meillä oli suunnitelmissa seurata enemmän näytöksiä ja kiertää puisto vielä kertaalleen läpi. Ensimmäiseksi suuntasimmekin Vaahteramäelle, jossa Eemeli alkoi pitää kinkereitä. ALV:ssä on muuten hauskaa se, että siellä ensinnäkin on oikeita eläimiä pitkin puistoa, ja ne liittyvät osaksi myös näytöksiin. Eemelin kotona oli kanatarha, takapihalla lehmien laidun ja koko perhe körötteli näyttämölle hevoskyydillä. Hahmot myös jäävät näytöksien jälkeen ikään kuin elämään tavallista elämää näyttämölle ja kotipaikoilleen, ja yleisö saa kierrellä seassa osallistuen erilaisiin toimintoihin.

Kaikkia muita lapsia, paitsi Peppiä, esittivät lapsinäyttelijät. Olipa löydetty aidon oloiset, kuin suoraan saduista hypänneet lapset mukaan!

Ronja Ryövärintyttären varsinaiseen näytökseen emme ehtineet, mutta Ronja ja ryövärit olivat linnassa paikalla esittäen välillä pieniä katkelmia ja esityksiä.

Kesäkummussa Marikki, Liisa ja Abbe pelailivat ja tekivät koulutehtäviä, ja mukaan sai mennä jos halusi.

Seurasimme toisena päivänä myös Katto-Kassisen seikkailuja, ja aivan lopuksi menimme vielä uudelleen Huvikumpuun katsomaan Peppiä sirkuksessa. Katsomo olikin yllättäen aivan täynnä, ja jouduimme reunapaikoille, josta ei kunnolla esitystä nähnyt. Pepin ja Eemelin esityksiin kannattaakin mennä todella hyvissä ajoin (olimme paikalla n. puoli tuntia ennen esityksen alkua, ja katsomo oli jo täynnä) jos haluaa saada hyvät paikat.

Toisena päivänä siis ehdimme syventyä paremmin puiston tarjontaan ja kierrellä parhaissa paikoissa uudelleen. Tässä toki vain pintaraapaisua kaikesta kokemastamme ja näkemästämme. Toisenakin päivänä puistossa aikaa taisi kulua n. 5-6 tuntia, iltapäivällä lähdimme ajelemaan takaisin kohti Tukholmaa. Tukholmassa yövyimme aivan satamassa sijaitsevassa hotellissa, joka olikin aamua ajatellen ihan nappivalinta! Illalla hotellilla kävimme syömässä sekä Skybarissa lasillisella ja ihailemassa maisemia, sitten taas uni kutsui vaikka alun perin olinkin suunnitellut pientä iltakävelyä hotellin lähettyvillä.

Tämän sarja viimeisessä postauksessa palaan vielä toviksi loppumatkaan ja jaan muutaman vinkin Astrid Lindgren's Världiin suuntaaville!