maanantai 18. huhtikuuta 2016

Vihdoin uuden kesän kynnyksellä: Kesälomareissu 2015, osa I

Menomatka laivalla ja Astrid Lindgren's Värld

Kesäloman alkuun lähdimme reissun päälle, jo toista kertaa Ruotsiin. Syynä reissukohteen valintaan oli lähinnä se, että satuimme voittamaan vuoden 2014 käynnin jälkeen uudet kahden päivän liput ja mökkimajoituksen Astrid Lindgrenin maailmaan, ja päätimme loppuviimein käyttää tämän mahdollisuuden itse. 2014 reissusta voi muuten lukea täältä ja täältä.

Tällä kertaa nousimme laivaan Helsingistä, koska halusin laivalle vähän enemmän aikaa kuin Turun iltalaivoilla olisi käytettäväksi. Olin varannut Silja Serenaden A-hytin, lähtö oli kello 17. Laivalla ehdimmekin illan aikana ihastella maisemia kannella, käydä leikkipaikassa ja tax freessa kaikessa rauhassa ja illallistaa ravintolassa.  Illallisen jälkeen menimme vielä katsomaan lasten showta, joka olikin tytön mielestä ihan huippu juttu.

Aamulla olisimme saaneet nukkua vähän pidempään kuin Turun laivoilla, mutta aikaero teki tepposet ja olin asettanut herätyksen tuntia liian aikaisin! No, olimmepa aamiaisella ensimmäisten joukossa...
Ruotsiin päästyämme lähdimmekin heti ajelemaan kohti Vimmerbytä, joskin melko alkumatkasta pysähdyimme nauttimaan kupposet kahvia huoltoasemalla. Ruotsissa ei muuten ole samaa huoltoasemakulttuuria kuin meillä, tarjonta on aika ankeaa ja varsinkin vessat saattavat olla melko sottaisia ja jopa ulkona!

Vimmerbyhyn saavuimme alkuiltapäivästä, ja saimmekin heti mökkimme. Asetuimme nopeasti taloksi ja sitten minä ja tyttö lähdimme jo kävelemään kohti ALV:tä (matkaa mökkikylästä n. 300-500 metriä) miehen jäädessä hetkeksi toipumaan 300 km ajamisesta.

Paikan ollessa tuttu, päätimme ehtiä katsomaan ainakin Ronja Ryövärintyttären esityksen, joka viime vuonna jäi välistä. Lisäksi satuimme paikalle Pienen Kulkurin esitykseen sekä Pepin ollessa paikalla talossaan, joten nämä riittivätkin ensimmäisen päivän kokemuksiksi.
Illalla olimme niin väsyneitä, että tilasimme vain pizzat suoraan mökkiin, kuinka kätevää! Monet näkyivät grillailevan kertakäyttögrilleillä mökkien pihoilla, me emme sitä olleet tajunneet.
Pieni Kulkuri

Ryövärit
Mökki itsessään oli siisti ja sopivan kokoinen. Sänkypaikkoja oli viidelle hengelle, keittonurkkaus, astiat, wc ja suihku kuuluivat varustukseen. Aamiaisen olisi voinut varata erikseen (Marikin keittöstä), mutta me tyydyimme omiin eväisiin. Mökkikylässä oli muutamia pienempiä leikkipaikkoja, yksi iso ja minigolf. Ei hullumpi majoitusvaihtoehto!
Meidän söpö pieni mökki!

Toisena päivänä ajoimme jo auton ALV:n pääparkkiin ja olimme paikalla mekein heti avaamisen jälkeen. Toisen päivän agendalla oli lähinnä Eemelin esityksen seuraaminen ja muutoin mentiin vähän fiiliksen mukaan; mitään toista esitystä emme tainneetkaan silloin enää katsoa, sen sijaan kävimme viimeksi väliin jääneessä Saariston lasten elämästä kertovassa "tarinajunassa", joka osoittautui ainakin tytön lempijutuksi. Ehdimme myös tutustua muutamaan uudelta tuntuvaan juttuun (mm. poliisitalon vankiselleihin, joissa ainakin yhdessä olikin kuorsaava asiakas), joita ei ennen ollut ehtinyt niin koluta läpi. Tästä siis huomaa paikan suuruuden ja yksityiskohtien määrän, olimmehan tavallaan puistossa jo neljättä päivää ja edelleen uusia asioita ilmaantui eteen!
Hopsu-laivalla

Pepin sänkyä piti toki kokeilla!

Eemelin kanssa pääsi lähietäisyydelle.
Iltapäivällä olikin aika sanoa ALV:lle hyvästit (todennäköisesti emme nyt enää tänne palaa) ja lähteä ajelemaan kohti Kolmårdenia.

Edelleenkin suosittelen erittäin lämpimästi ALV:tä, mikäli Astrid Lindgrenin sadut ovat yhtään tuttuja! Huippupaikka!