maanantai 26. tammikuuta 2015

Kaalikeitto

Entinen inhokki


Olin kranttu lapsi. Olin kranttu teini. Olin kranttu nuori aikuinen. Myönnän, en ole pitänyt kaalista (ja on niitä muutama muukin ruoka-aine) ennen aviomieheni tapaamista. Mutta, kun hän ensimmäisen kerran keitti minulle kaalikeittoa, hän sulatti sydämeni.
 
No, ehkä tuo nyt oli vähän liioiteltua, mutta kyllä, olen oppinut pitämään kaalista vasta maistettuani hänen tekemäänsä keittoa (ja nykyään anopin valmistamat kaalikääryleet ovat ihan herkkua!). Osasyynä kaalikammooni saattaa olla se, että meillä ei taidettu lapsuuden kodissa hirmuisesti kaalista ruokia valmistaa. En nimittäin muista ainuttakaan laatikkoa, keittoa tai käärylettä, vai onko aika vienyt nämä muistot pois mielestä?
 
Nykyisin meillä valmistuu kaalikeittoa näin talvisin, usein tähän dieettiaikaan :), mutta onhan se muutoinkin helppo, halpa ja ihan maukas ruoka, jota voi tehdä heti muutamaksi päiväksi kerrallaan.
 
Saatamme muutella reseptiä hiukan, mutta pääsääntöisesti kaalikeittoomme tulee
 
Kaalta
Porkkanaa
Jauhelihaa
Tomaattia
Liha- ja kasvisliemikuutio, mausteita oman mielen mukaan
 
Kuten kuvasta näkyy, kaalikeittohan ei ole mikään kovin kaunis ruoka, mutta kelpaa meille hyvin kevyeksi arkiruuaksi!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti