perjantai 12. joulukuuta 2014

Kesälomareissun loppumatka

Paluu kesämuistoihin vol. 3

Lomareissumme kolmantena aamuna meitä odotti taas kovin aikainen herätys, jotta ehtisimme aamulaivaan kohti Turkua. Emme ehtineet edes hotellin aamupalalle, mutta tätä varten olinkin varannut pientä purtavaa mukaan autoon. Satamassa odotellessamme saimme kokea yhden kovimmista ukkosmyrskyistä ikinä, harmi ettemme saaneet mahtavia salamoita kuvattua! Myrskyä oli turvallista katsella autosta päin, ja odotus venyikin yllättävän pitkäksi, niin että hieman ehdimme jopa torkkuakin.

Paluulaivamme oli Baltic Princess, josta olimme varanneet myös halvimman mahdollisen hytin; jostain syystä saimme hytin aivan ylhäältä ikkunalla, se oli mukava yllätys! Päivän aikana laivalla ehdimme viettää tovin jos toisenkin leikkimaailmassa (kokoustiloihin kesän ajaksi rakennettu leikkipaikka oli kullanarvoinen, matkamme aikaan viimeisiä päiviä käytössä), ihastella kannella maisemia, käydä buffet-lounaalla ja ottaa pienet päiväunet sen jälkeen hytissä. Laivalla oli vielä mukana myös Muumit, joten tekemistä koko päiväksi todellakin riitti.

Illalla Turkuun saavuttuamme suuntasimme vielä Sokos Hotel Caribiaan yöksi. Aamulla aamupalan jälkeen odottikin viimeinen matkan kohokohdista eli altaille pääseminen! Respa antoi meidän pitää huonetta pitkälle iltapäivään, joten saimme aivan rauhassa nauttia kylpylän riemuista.

Iltapäivällä sitten oli aika lähteä kotia kohti. Ajoimme paluumatkan hieman eri reittiä puoliksi vahingossa, mutta se olikin ihan virkistävää. Kotosalla taisimme olla illalla seitsemän aikoihin, väsyneinä mutta onnellisina mahtavasta kesälomareissusta!
Muutama vinkki Astrid Lindgren's Världiin suuntaaville:
  1. ALV:hen kannattaa ehdottomasti varata kaksi päivää, varsinkin jos aikoo seurata myös esityksiä!
  2. Tilaa liput etukäteen netistä, niistä taisi saada jotain alennustakin ja ainakin vältyt lippujonoilta perille päästyäsi.
  3. Suosittuihin esityksiin (Eemeli ja Peppi) kannattaa mennä todella hyvissä ajoin (ainakin puolta tuntia ennen esityksen alkua), jotta saa sellaisen paikan josta näkee edes jotain.
  4. ALV:ssä on paljon paikkoja omien eväiden nauttimiseen, myös nuotiopaikkoja.
  5. Sesonkiaikaan Vimmerbyn hotelleissa lienee hyvä tehdä pöytävaraus jos aikoo illalla ravintolaan syömään.
  6. Jos matkustat laivalla, mieti tarkkaan millä laivalla haluat viettää aikaa. Me teimme vähän hassusti kun matkustimme yöllä Gracella; siihen laivaan olisin halunnut tutustua hieman tarkemmin.
  7. Tukholman satamassa sijaitseva hotelli Ariadne on oiva yöpymispaikka jos suuntana on aamulaiva.
  8. Mennessä maksoimme pienen summan siitä, että pääsemme autolla ensimmäisten joukossa laivasta pois; oli ehdottomasti sen arvoista!
  9. ALV:n palautekyselyyn kannattaa vastata...me nimittäin voitimme ensi kesäksi uudet kahden päivän liput ja mökkimajoituksen!
Ensimmäisen ja toisen osan kesälomareissustamme voit lukea täältä ja täältä